Assalamualaikum....kabare ......

SELAMAT DATANG KE LAMAN BLOG CIKGU ANAIZ

Saturday, June 19, 2010

AP oh AP....

POKOK SENA: Sepasang suami isteri terkejut selepas buah mempelam seberat tiga kilogram yang dibeli di Pekan Siam, Thailand, dirampas kakitangan Jabatan Pertanian di Kompleks Imigresen, Kastam dan Kuarantin (KIK) Padang Besar, berikutan tidak mempunyai permit import (AP). Yahaya Wahab, 67, dari Taman Bandar Baru, di sini, tidak menyangka buah mempelam yang dibeli pada harga RM10 Rabu lalu untuk keluarga perlu mendapatkan sijil AP.

Katanya, beliau dan isteri, Ramlah Hassan, 60, terkejut kerana tidak pernah dikenakan tindakan seumpama itu sebelum ini.

“Ketika hendak melalui pemeriksaan di KIK, pegawai kastam melakukan pemeriksaan rutin dan pada masa sama seorang kakitangan Jabatan Pertanian datang ke arah kereta saya.

“Beliau bertanya adakah saya ada membeli barangan di negara jiran dan memaklumkan membeli mempelam seberat tiga kilogram,” katanya ketika ditemui di rumahnya di sini, semalam.

Yahya berkata, kakitangan Jabatan Pertanian itu kemudian meminta beliau mengemukakan sijil AP sebelum membenarkan membawa masuk mempelam berkenaan.
“Saya sangat terkejut kerana dimaklumkan bahawa barangan dibeli dari Thailand walaupun dalam kuantiti kecil perlu mengemukakan sijil AP.

“Selama ini saya tidak berdepan masalah membeli mempelam di Thailand. Malah, tiada siapa memberitahu larangan membawa barangan tertentu termasuk buah-buahan ke negara ini,” katanya.

Yahaya berkata, kakitangan Jabatan Pertanian itu merampas buah berkenaan dan mengeluarkan Notis Perkhidmatan Kuarantin Tumbuhan (Pemeriksaan Pesalinan Pertanian Yang Diimport) atas kesalahan tiada sijil AP.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani Perlis, Sabry Ahmad, berkata orang ramai perlu mendapatkan sijil AP sebelum membawa masuk buah-buahan dan sayur-sayuran dari negara jiran ke negeri ini.

“Peraturan itu sudah dikuatkuasakan sejak 2005 kerana kita mahu mengawal penyakit serangan serangga perosak tumbuhan yang belum ditemui di Malaysia.

“Justeru, orang ramai tidak boleh membawa masuk tiga jenis buah-buahan iaitu mempelam, durian dan jambu air termasuk 12 jenis sayur-sayuran kecuali memohon AP dan sijil fitosanitasi yang dikeluarkan pihak pengeksport,” katanya.

"Peraturan itu sudah termaktub dalam Peraturan Perjanjian Negara-Negara Asean Pengeksport atau Pengeluar bagi mengelakkan penyakit tertentu," katanya.



Ha..ha...ha....ha...ha....ha.....

Saturday, June 5, 2010

Subjek sastera wajib dalam BM, BI tahun depan


2010/06/05
KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran bakal mewajibkan subjek sastera dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris di semua peringkat sekolah mulai tahun depan bagi menggalakkan minat membaca di kalangan pelajar.

Timbalan Menterinya, Datuk Dr Wee Ka Siong, berkata penerapan subjek sastera dalam dua mata pelajaran itu berbeza dengan buku teks yang ada sekarang.

“Kandungan buku teks baru itu kelak tidak sama seperti sekarang kerana kita akan tambah subjek sastera dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris. Jika selama ini, sastera hanya untuk beberapa peringkat sekolah saja, tetapi mulai tahun depan, kita akan wajibkan kepada semua peringkat termasuk di sekolah rendah.

“Subjek ini akan menyebabkan mereka lebih minat membaca, sekali gus meningkatkan kemahiran dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris,” katanya dalam sidang media selepas merasmikan pameran buku Read Malaysia 2010, di sini semalam.

Turut hadir, Pengarah Urusan Country Heights Holding, Mark Rozario dan duta Read Malaysia 2010, Aznil Nawawi.

Pameran buku berteraskan 1Malaysia ini menghimpunkan buku pelbagai bahasa dijual dalam pameran yang berlangsung dari 4 Jun hingga 13 Jun ini.

Sementara itu, Wee berkata, purata membaca dua buku untuk setiap rakyat Malaysia masih tidak mencukupi dan pelajar disaran untuk terus membaca kerana ilmu sering bertukar.
“Pelajar perlu terus membaca kerana ilmu semakin bertambah, selain ada ilmu yang sudah tidak boleh digunakan lagi. Jadi, Kementerian Pelajaran akan terus memupuk budaya membaca di kalangan pelajar menerusi projek Nilam di setiap sekolah.

“Memang tidak dinafikan rakyat kita membaca tetapi hanya majalah dan surat khabar, malah tidak diketahui sama ada bahan bacaan lain yang dibaca itu sesuai untuk mereka.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/SubjeksasterawajibdalamBM_BItahundepan/Article/index_html

Ekor Saman.......


PUTRAJAYA: Pemilik kenderaan yang didapati tidak menghiraukan arahan notis polis POL 170A atau lebih dikenali sebagai ‘saman ekor’ turut disenarai hitam sama seperti mereka yang tidak membayar kompaun kesalahan lalu lintas biasa, POL 257, yang ditandatangani ketika disaman, berkuat kuasa April lalu.
Kenderaan yang disenaraihitamkan itu juga menghadapi masalah untuk memperbaharui cukai jalan atau urusan lain dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ)
Ketua Trafik Bukit Aman, Datuk Abdul Aziz Yusof, berkata polis mula menguatkuasakan sepenuhnya peraturan itu sejak April lalu selepas ia berlembut dalam isu ‘saman ekor’ sebelum ini.

Abdul Aziz berkata, peruntukan untuk menyenarai hitam kenderaan yang terbabit dengan pengeluaran saman ekor termaktub mengikut Akta Pengangkutan Jalan 1987 sama seperti yang dilakukan terhadap mereka yang menerima saman biasa yang ditandatangani ketika dikeluarkan.

POL 170A yang juga dikenali sebagai saman ekor adalah notis yang dihantar polis kepada pemilik kenderaan yang dikesan melakukan kesalahan lalu lintas, mengarahkan pemilik kenderaan terbabit memberikan maklumat pemandu yang memandu kenderaan itu ketika kesalahan dilakukan.

Bagaimanapun, ramai pemandu mengingkari notis berkenaan menyebabkan tindakan senarai hitam terpaksa dilakukan.

Abdul Aziz berkata, tindakan itu dilakukan untuk mendisiplinkan pemandu di negara ini.
“Tidak ada sebab untuk sesiapa pun terkejut dengan tindakan undang-undang seperti itu kerana pematuhan kepada undang-undang adalah tanggungjawab semua,” katanya kepada Berita Harian, semalam.

Beliau berkata, berikutan penguatkuasaan sepenuhnya peraturan itu, mereka yang mempunyai saman atau saman ekor tertunggak perlu melunaskan kompaun untuk mengelakkan disenarai hitam dan menghadapi masalah untuk membayar cukai jalan atau lesen memandu pada masa depan.

Sementara itu, pegawai kanan JPJ berkata, polis mungkin terpaksa mengambil tindakan itu kerana ramai pemandu yang tidak mengendahkan notis yang diterima.

“Notis berkenaan memerlukan kerjasama pemandu supaya memberikan maklumat berkaitan pemandu kenderaannya ketika kesalahan dilakukan, jadi ia perlu dipandang serius,” katanya.


http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Kenderaaningkarsamanekordisenaraihitam/Article

Thursday, June 3, 2010

BOIKOT PRODUK INI..


Bersama Cikgu Anaiz © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute