Assalamualaikum....kabare ......

SELAMAT DATANG KE LAMAN BLOG CIKGU ANAIZ

Friday, July 31, 2009

Otak Kanan dan Otak Kiri

Otak manusia terdiri daripada 2 hemisfera (bahagian) iaitu otak kanan dan otak kiri.
Otak kanan berfungsi dalam bidang yang dikaitkan dengan perkembangan hal-hal yang bersifat artistik, kreativiti, perasaan, emosi, gaya bahasa, irama musik, imaginasi, fantasi, warna, pengenalan diri dan orang lain, hubungan sosial dan pengembangan keperibadian. Daya ingatan otak kanan bersifat panjang (long term memory).Cara kerja otak kanan ini biasanya tidak terstruktur, dan cenderung tidak memikirkan hal-hal yang terlalu khusus iaitu bertentangan dengan otak kiri. Contoh orang yang mengunakan otak kanan dibandingkan otak kirinya adalah seorang seniman, pelukis dan sebagainya.

Otak kiri berfungsi dalam bidang yang dikaitkan dengan akademik yang terdiri dari kemampunan bercakap, kemampuan berbahasa, membaca tulisan, logik, angka, analisis, dan lain-lainnya. Daya ingatan otak kiri bersifat pendek (short term memory). Biasanya ia diidentitikan dengan kecerdasan analitik atau intelek. Individu yang biasanya lebih menggunakan otak kiri adalah seorang penganalisis, pengkaji, ahli matematik atau saintis.

Walaupun keduanya mempunyai fungsi yang berbeza, tetapi setiap individu mempunyai kecenderungan untuk mengunakan salah satu belahan yang dominan dalam menyelesaikan masalah hidup dan pekerjaan. Setiap belahan otak saling mendominasi dalam aktiviti harian. Namun kedua-dua hemisfera otak ini terlibat dalam hampir semua proses pemikiran.


0 comments:

Bersama Cikgu Anaiz © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute