Assalamualaikum....kabare ......

SELAMAT DATANG KE LAMAN BLOG CIKGU ANAIZ

Friday, July 31, 2009

Otak Kanan dan Otak Kiri

Otak manusia terdiri daripada 2 hemisfera (bahagian) iaitu otak kanan dan otak kiri.
Otak kanan berfungsi dalam bidang yang dikaitkan dengan perkembangan hal-hal yang bersifat artistik, kreativiti, perasaan, emosi, gaya bahasa, irama musik, imaginasi, fantasi, warna, pengenalan diri dan orang lain, hubungan sosial dan pengembangan keperibadian. Daya ingatan otak kanan bersifat panjang (long term memory).Cara kerja otak kanan ini biasanya tidak terstruktur, dan cenderung tidak memikirkan hal-hal yang terlalu khusus iaitu bertentangan dengan otak kiri. Contoh orang yang mengunakan otak kanan dibandingkan otak kirinya adalah seorang seniman, pelukis dan sebagainya.

Otak kiri berfungsi dalam bidang yang dikaitkan dengan akademik yang terdiri dari kemampunan bercakap, kemampuan berbahasa, membaca tulisan, logik, angka, analisis, dan lain-lainnya. Daya ingatan otak kiri bersifat pendek (short term memory). Biasanya ia diidentitikan dengan kecerdasan analitik atau intelek. Individu yang biasanya lebih menggunakan otak kiri adalah seorang penganalisis, pengkaji, ahli matematik atau saintis.

Walaupun keduanya mempunyai fungsi yang berbeza, tetapi setiap individu mempunyai kecenderungan untuk mengunakan salah satu belahan yang dominan dalam menyelesaikan masalah hidup dan pekerjaan. Setiap belahan otak saling mendominasi dalam aktiviti harian. Namun kedua-dua hemisfera otak ini terlibat dalam hampir semua proses pemikiran.


Tuesday, July 28, 2009

Penyakit biasa di Malaysia menjelang Ramadhan

Macam biasa bila nak masuk bulan Ramadhan penyakit lama kat Malaysia ni muncul lagi. Bukannya selesema babi . Bukan juga gastrik. Nak tahu apa dia penyakitnya ? Penyakit perit mencari gula . Gula pasir dah hilang dari pasaran. Baru minggu lepas saya tengok banyak stok gula di pasaraya, tapi hari ni semuanya dah tak ada lagi. Di kedai runcit pun situasinya sama. Nak dapat 2 kilo pun susah. Macam zaman jepun. Begitu juga dengan tepung. Barangkali gula dan tepung ni ada kaki kot. Time nak puasa jer... si gula dan si tepung ni pakat-pakat main sorok-sorok huhuhu..... Tak mustahil minyak masak juga akan mengikut sama main sorok-sorok dengan si gula dan si tepung. Apa nak buat, inilah keadaannya di Malaysia negara ku yang tercinta. September ni petrol naik 20 sen. Kalau minyak dah naik......... sendiri mau ingat la..... Kita tunggu sajalah kenaikan harga gula ni. Malam ni umum naik 10 sen, besok pagi berlonggok la gula kat pasaran. Nak beli selori pun boleh. Sehingga tarikh kenaikkan gula dan barangan keperluan lain tu kita sama-samalah merasai peritnya mencari barang yang bernama gula . Senang cerita, dengan bahasa yang paling mudah , harga barang naik lagi huhuhu........


Monday, July 13, 2009

Durian oh Durian

Oleh kerana sekarang musim durian, saya pun nak berkongsi sikit pasal kisah durian. Kisahnya petang Ahad yang lalu, tekak ni teringin sangat nak makan durian. Jadinya, pergilah ke Sungai Besar untuk membeli durian. Dalam hati dah niat nak beli durian kahwin. Alaaah.... yang ada 'D' kat depan dia tulah. Yang kampung punya tak mainlah huhuhu... Hendak dibuat cerita tak ada pulak durian kahwin masa tu. Yang ada durian kampung dan durian Chini. Pernah dengar durian Chini? Buahnya besar, durinya juga besar. Kalau tengok sekali memang tak 'stim' kata penjual tu lah.

Inilah rupa durian Chini, bentuk seakan-akan durian siam.


Isinya tebal tapi tak sesedap durian yang ada 'D' kat depan.

Bila tanya harganya terkejut beruk dibuatnya. RM 12.00 sekilo, sekupang takleh kurang huhuhu.. Bukan boleh tahan lagi. Ini dah tak boleh tahan namanya. Oleh kerana tekak ni mengada jugak try la timbang sebijik. Perghhh...... 5 kilo sebijik. Mak aii .. rm 60 henggit untuk sebiji durian. Oleh kerana nak tunjuk 'macho' beli jugaklah sebiji huhuhu... So hari tu tercatatlah sejarah. Pertama, membeli durian paling mahal dalam hidup. Keduanya, membeli hanya sebiji durian sahaja huhu... balik rumah saya pun ambil gambar durian nih. Kenangan la katakan. Mahal ya robbi, kenalah ambik gambar. Isinya memang tebal. Gigit sekali tak kena bijinya. Aromanya kuat tapi manisnya kurang. Senang cerita, sedap lagi durian kampung yang dijual longgok-longgok tuh. Bila fikir-fikir balik ... nyesal pulak rasanya beli sebiji durian dengan harga rm 60 henggit huhuhuhu.....


Sunday, July 5, 2009

Tidur dalam khemah?

Tidur dalam khemah ? Mengapa nak tidur dalam khemah pula? Huhu...saya sebenarnya dah lama tak tidur dalam khemah. Kalau tak silap dah lebih 10 tahun. Biasanya camping kat kawasan sekolah jer. Time tidur , cabut balik rumah huhu..... La ni saya kena bawak budak pengakap camping kat luar pulak.
Dulu.. saya mmg suka aktiviti luar ni. Masuk hutan, naik banjaran, panjat air terjun. Tapi sekarang......emmmm......entahlah. Kalau nak cerita kisah dulu banyak jugak hutan yang saya masuk. Hutan Sungai Lembing, Bukit Berantai di Banjaran Titiwangsa, Hutan Lipur Sungai Congkak, Sungai Pisang di Gombak, Kem Komanwel , Kem Mahkota di Maran, hutan Semambu tak usah ceritalah, malah pernah juga menyertai perkhemahan di Bintangor, Sarawak suatu masa dulu. Tapi itu dulu. Sekarang ni rasa macam terseksa pulak. Bila kena bawa pelajar berkhemah kat luar saya rasa tekak jadi payau , badan pulak secara automatik mula rasa sakit-sakit . Bukan jauh dari rumah pun. Dekat jer , tapi entahlah. Apapun demi tanggungjawab saya gagahkan juga....ewaah.


Akhirnya..??? Saya cuba tidur dalam khemah juga. Panas..., rimas., berkuap walaupun pintu khemah dua-dua mmg tak tutup... huhuhu.. macam-macam ada. Bising ? tak usah ceritalah... dah pukul 2 pagi bebudak sembang lagi. Seronok betul bebudak ni bila sesekali bercamping nih. Sound bebudak, kejap jer mereka senyap, pastu buat balik. Lantaklah. Golek sana, golek sini mata tak mau lelap.Teringat tilam, aircond, selimut, bantal peluk...aaarghhh...... Ada jua niat di hati nak cabut balik rumah,tapi tak sampai hati pulak nak tinggalkan budak-budak. Pukul 3 pagi baru senyap . Keluar masuk khemah cam org biol plak jadinya malam tu. Jengok bebudak errmmm.. tidur stail udang . Lena mereka tidur.

Keputusannya...secara total , saya gagal tidur dalam khemah malam tu. Hingga ke subuh mata ini gagal dilelapkan. Maknanya, hari tu saya berjaga 24 jam. Saya kena balik rumah. Saya dah tak tahannnnn....... huhuhu.................



Bersama Cikgu Anaiz © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute